Gdynia – Przystań pasażerska żeglugi przybrzeżnej.

ZM149E

Wydawca: Biuro Wydawnicze "Ruch" Nadana w dniu: Bez obiegu Fotografię wykonał: J. Uklejewski

Od prawej zacumowane statki: „Zofia” ( ex- „Jadwiga”) , „Barbara” (ex-”Wanda”) i „Mazowsze”.

Pasażerski statek s/s WANDA  zbudowany został, podobnie jak s/s JADWIGA, w 1928 roku w Wielkiej Brytanii dla przedsiębiorstwa „Żegluga Polska”.

Nazwę statku „Wanda” nadano na cześć córki marszałka Józefa Piłsudskiego, Wandy. Ona też była matką chrzestną statku, zaś uroczystość chrztu miała miejsce 1 lipca 1928 roku. Wydarzenie to zaszczycił swoją obecnością sam Józef Piłsudski.

WANDA i JADWIGA pływała głównie po Zatoce Puckiej na trasie Gdynia – porty Półwyspu Helskiego, głównie Jastarnia.

1 września 1939 podczas rejsu z Gdyni na Hel WANDA  została zaatakowana i ostrzelana z karabinów maszynowych
przez trzy samoloty niemieckie. Szczęśliwie obyło się bez strat w ludziach. W kilka dni później statek został zatopiony przez własną załogę w porcie gdyńskim.                                                                                                                                                                     Wrak został podniesiony i wyremontowany po wojnie. Pływał nadal jako statek pasażerski, lecz pod nazwą „BARBARA„.
Przemianowanie statku nastąpiło oczywiście ze względów politycznych, gdyż wszystko co wiązało się biografią Józefa
Piłsudskiego władzy ludowej miłym nie było.

W roku 1930, w dziesięciolecie Polski na morzu, przybył na Wybrzeże marszałek Piłsudski, który w towarzystwie ministra Kwiatkowskiego odbył krótki rejs na pokładzie „JADWIGI”.

W 1939 roku została przejęta przez Niemców w Jastarni i przebudowana w Kilonii na holownik o nazwie „Polyp”. Był on eksploatowany w porcie w Gdańsku. W ostatnim roku wojny został (prawdopodobnie z niemieckimi uciekinierami) skierowany do Zatoki Kilońskiej, gdzie zastał go koniec działań.

W 1946 statek, rewindykowany przez Polskę, został zatrudniony, jako holownik o nazwie „Wilk”, w gdyńskim porcie, ale już w 1948 roku wrócił do „białej floty” jako „Anna”.

26 lipca 1949 roku „Anna”, po kolizji z tureckim statkiem „Odenis”, zatonęła na Zatoce Gdańskiej zabierając ze sobą na dno 11 osób. 15 listopada tegoż roku statek został podniesiony, następnie odremontowany i ponownie wdrożony do służby, tym razem jako „Halina”, później zaś jako „Zofia”.

W roku 1965 wycofany ze służby i oddany na złom w Elblągu.

Dodaj komentarz

  • (will not be published)

Current month ye@r day *