„Dar Pomorza”

ZM20E

Wydawca: Brak Nadana w dniu: 08.11.1962

SV Dar Pomorza (Biała Fregata) – trzymasztowy żaglowiec szkolny (fregata) zakupiony przez społeczeństwo Pomorza w 1929 dla Szkoły Morskiej w Gdyni. Obecnie jest to statek-muzeum, oddział Centralnego Muzeum Morskiego.

Historia

  • 9 marca 1909położenie stępki pod kadłub przyszłego żaglowca; nr stoczniowy 202
  • 3 kwietnia 1909 – ukończenie budowy i przekazanie armatorowi
  • 12 października 1909wodowanie jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej „Prinzess Eitel Friedrich”
  • 6 kwietnia 1910 – statek wyszedł z Hamburga w dziewiczy rejs do Kristiansand i Antwerpii pod dowództwem komendanta Richarda Dresslera
  • 1919 – przejęcie przez Francuzów i przeprowadzenie do portu Saint-Nazaire
  • 1926 – zmiana nazwy na Colbert
  • 1927 – zakup przez barona de Foreste z zamiarem przekształcenia w jacht oceaniczny
  • 1929 – zakup z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7 000 funtów szterlingów jako następca Lwowa
  • 26 grudnia 1929 – styczeń 1930 – jako Pomorze pod dowództwem Konstantego Maciejewicza przepłynął na holu w dwóch etapach z Saint Nazaire do duńskiej stoczni w Nakskov na remont
  •  ? – zmiana nazwy na Dar Pomorza dla upamiętnienia znacznego udziału pomorskiego społeczeństwa w składkach. Doświadczenia, zebrane przez stocznię Nakskov Skibsvaerft przy przebudowie żaglowca zaowocowały budową sławnego, pływającego do dziś pełnorejowca „Danmark”.
  • 1930
  • 22 listopada 1931 – pierwsze przekroczenie równika
  • 16 września 1934-3 września 1935- podróż dookoła Świata pod dowództwem kpt. ż. w. Konstantego Maciejewicza-Matyjewicza. W dniu powrotu do Gdyni na stermaszcie statku zawisł wimpel o długości 39 metrów – symbol przebytych w czasie podróży 39 tysięcy mil morskich
  • 1 września 193921 października 1945 – internowanie przez Szwedów w Sztokholmie
  • 24 października 1945 – powrót do Gdyni
  • 1972 – pod dowództwem kpt. ż. w. Kazimierza Jurkiewicza wygrał etap Operacji Żagiel (Cutty Sark Tall Ships’ Races) na trasie SolentSkaw, pokonując szkolny bark ówczesnej Bundesmarine „Gorch Fock”, dowodzony przez kmdr. Ernsta von Witzendorffa
  • 1974 – udział w Operacji Żagiel w Gdyni. W klasie A statek zajął w regatach czwarte miejsce
  • 1976 – udział w regatach Operation Sail w USA, zorganizowanych dla uczczenia 200-lecia podpisania amerykańskiej Deklaracji Niepodległości. Wspaniałe przyjęcie statku przez amerykańską Polonię.
  • 1980 – pod dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza wygrał 2-etapowe regaty Operacja Żagiel 80 oraz zdobył Cutty Sark Trophy
  • 15 września 1981 – ostatni rejs
  • 4 lipca 1982 – formalne wycofanie ze służby i przeniesienie bandery na Dar Młodzieży

Dorobek pod polską banderą

  • odbył 102 rejsy szkolne
  • przepłynął pół miliona mil morskich – jest to odległość równa około 25 rejsom dookoła świata
  • zasłynął jako pierwszy statek w dziejach polskiej bandery handlowej, jaki opłynął dookoła świat
  • wyszkolił 13 384 studentów
  • w polskiej historii statku dowodziło nim sześciu Komendantów: jako pierwszy – kpt. ż. w. Konstanty Maciejewicz-Matyjewicz, jako ostatni – kpt. ż. w. Tadeusz Olechnowicz.

Dane techniczne

  • typ ożaglowania: fregata
  • obecny armator: Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku
  • port macierzysty: Gdynia
  • rok budowy: 1909
  • materiał konstrukcyjny: stal
  • budowniczy: Blohm + Voss, Hamburg nr budowy 202
  • wymiary:
    • długość po pokładzie: 80,3 m
    • długość z bukszprytem: 93 m
    • wysokość max.: 41,4 m
    • szerokość: 12,6 m
    • zanurzenie: 5,7 m
  • pojemność rejestrowa:
    • brutto: 1561 BRT (4418 m³)
    • netto: 525 NRT (1486 m³)
  • wyporność: 2500 ton
  • powierzchnia żagli: 2100 m²
  • silnik pomocniczy: 430 KM (316 kW), MAN, Diesel
  • załoga: ok. 189 osób (28 osób załogi stałej i 150-200 uczniów-praktykantów)
  • prędkość pod żaglami:
    • średnia 5 węzłów
    • największa osiągnięta 17 węzłów

Komendanci (kapitanowie)

„Gazeta Gdańska” nr 37 z 15.04.1930 donosiła:

Dodaj komentarz

  • (will not be published)

Current month ye@r day *